OT-231Miroslav Tichý | 1926 -2011 

Światowej sławy czeski artysta art brut/outsider art, samotnik, fotograf . Tichý to outsider, do którego pasuje powiedzenie: nie ważny jest aparat lecz osoba, która robi zdjęcie. W młodości rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze, jednak po 3 latach zrezygnował. W latach sześćdziesiątych definitywnie wycofał się z artystycznego obiegu. Osiadł w rodzinnym miasteczku Kyjov, gdzie rozpoczął samotne życie. Zaczął intensywniej eksperymentować z fotografią w połowie 1950 roku. Sam konstruował swoje aparaty fotograficzne. Tworzył je z dziwnych, znalezionych przedmiotów: papierów, kartonów, tekturowych rurek, puszek, korków od piwa, szpulek po niciach, gumek. Sam szlifował także soczewki, w tym celu przerabiał dna od butelek, stare okulary. Nie interesowała go poprawności fotograficznej odbitki, która często nosiła w sobie znamiona czasu, brudu, zniszczenia. Samotny, zakradał się ze swoimi aparatami polując na interesujący kadr, często są to ujęcia podpatrzonych kobiet.

WYSTAWY INDYWIDULANE

2016 Gallerie SIX, Milano, Italy

2015  Galerie Susanne Zander, Berlin / Moravská galerie, Brno / Galerie Christophe Gaillard, Paris

2014  WestLicht, Vienna / Miroslav Tichy & Raphael Danke, Van Horn Gallery, Düsseldorf

2013  Villa Flor, S-Chanf, Switzerland / Half Gallery, New York /  Galerie Bamberger, Mannheim Zephyr, Reiss-Engelhorn-Museen, Mannheim

2012  The Supper Artclub, Mannheim / Galerie Pascal Polar, Brussels / Galerie Susanne Zander, Cologne / Moscow House of Photography, Multimedia Art Museum, Moscow / Galerie 1. patro, Prague / Corbett vs. Dempsey, Chicago

2011  SI Fest, Savignano sul Rubicone / Horton Gallery, New York / Galerie Walter Keller, Zürich / Sala Municipal de Exposiciones De San Benito, Valladolid / Wilkinson Gallery, London /  Braunschweig University of Art, Braunschweig

2010  Staroměstská radnice, Galerie hlavního města Prahy, Prague / Guido Costa, Turin / Museum of Photography, GEM / Museum Voor Actuele Kunst, Den Haag, Netherland / Galerie Christophe Gaillard, Paris / Robert Koch Gallery, San Francisco / Michael Hoppen Gallery, London / ICP –InternationalCentre of Photography, New York

2009 Jiri Svestka Gallery, Berlin / Gallery Elisabeth & Klaus Thoman, Innsbruck / Dominik Art Projects, Krakow / Gallery Kewenig, Cologne / Gallery Kewenig, Palma de Mallorca / Ivorypress Art Space, Madrid

2008  Galerie Susanne Zander, Cologne / Centre Pompidou, Musée national d’Art Moderne, Paris / Michael Hoppen Gallery, London / Museum of Modern Art (MMK), Frankfurt / Tanja Bonakdar Gallery, New York / Kunsthaus Bregenz, KUB Billboards, Bregenz / Beijing Art Now Gallery, Shanghai

2007  Beijing Art Now Gallery, Beijing / Taka Ishii Gallery, Tokyo / Galerie Susanne Zander, Cologne

2006  Presentation House Gallery, Vancouver / Galerie Šternberk, Šternberk / Dům umění města Brna,  Brno / De Hallen, Frans Hals Museum, Haarlem / Galerie Judin, Zürich

2005  Zeno X Gallery, Antwerp /  Kunsthaus, Zurich / Galerie Arndt&Partner, Berlin / Nolan/Eckmann Gallery, New York / Galerie Judin, Zürich

Terezie Zemánková

 

Małgorzata Szaefer

Ukończyła studia artystyczne na Wydziale Sztuk Pięknych / Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu/, Podyplomowe Studia Krytyka Artystyczna i Wystawiennictwo / Instytut Historii Sztuki. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu/, Podyplomowe Studia Kuratorskie / Uniwersytet Jagielloński w Krakowie/. Kuratorka, dyrektorka galerii „tak” w Poznaniu. Od wielu lat zajmuje się art brut /outsider art, prowadzi research, spotyka się z outsiderami, organizuje spotkania edukacyjne i pokazy filmowe, kuratoruje wystawy, m.in. wystawy polskiego art brut /outsider art poza granicami kraju i pierwsze w Polsce wystawy znanych outsiderów, m.in. Zdenka Koska, Lubosa Plny’ego, Andre Robillarda, Josefa Hofera,  Jeroena Hollandera, Jana Głuszaka Dagaramy i wielu innych. W 2011 roku wydała publikację dotyczącą art brut kobiet ‚Kochany Ptaku Kruku/Mr. Raven, My Love Bird’, współpracując z europejskimi placówkami outsider art /w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego/. W 2012 roku realizowała międzynarodowy projekt ‚Timelessness_ art brut/outsider art’ /w ramach stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego/. W 2016 roku współpracowała z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, jako ekspert art brut, przy wystawie ‚Po co wojny są na świecie? Sztuka współczesnych outsiderów’ w Warszawie.