kurzawaFragment mojego świata wyświetla się w głowie

Kamil Kurzawa
wystawa
Otwarcie 3.10 // 18:00
3.10 – 3.11.2019

Współpraca kuratorska: Malgorzata Rel

„Zadałam Kamilowi ostatnio kilka pytań, na które udzielił mi bardzo rzeczowych odpowiedzi.

Ja: Dlaczego stosuje montaż i kolaż artystyczny?

Kamil: Po prostu stosuje kolaż nie wiedząc że to kolaż, bo nic nie wiem o sztuce poza swoją własną.

Ja: Jakie znaczenie ma dla Ciebie taka forma ekspresji, jak to się dzieje, że tworzysz niesamowite księgi-miasta, historie walk, obrazy bitew ?

Kamil: Dlaczego księgi?

Bo jak się tworzy lub współtworzy świat to trzeba robić spisy postaci zapożyczonych i rysunki postaci oryginalnych z zachowaniem praw autorskich (chyba nawet jeśli się je ulepsza…)

Dlaczego miasta ?

Wśród transformerów istnieją grupy robotów które się ze sobą łączą w większego. Jeden staje się głową, inny prawą nogą, inny lewą ręką,… Ale kiedy robota w formie nogi się odpowiednio ustawi to wygląda jak budynek. Firma Hasbro nadała takim robotom nazwę składane miasta (ulice mogły się wymieniać częściami , bo roboty mogły się wymieniać częściami ) Jako że tworzę nowe roboty stosujące właśnie takie zasady dlatego powstaje miasto (rysować budynek tylko z przodu to iść na łatwiznę…).

Ja: Jakie znaczenie mają dla Ciebie Twoje filmy?

Kamil: Są kroniką mojego świata.

Ja: Jaki jest proces powstawania dzieła, skąd bierzesz pomysły?
Kamil: Najpierw kolejny fragment mojego świata wyświetla się w mojej głowie. Potem zaczynam tworzyć…

Przykład zeszytów 1 – 3.

A. Najpierw usłyszałem o zderzeniach wymiarów w komiksach Marvela.

B. W moim świecie pojawiły się podobne efekty z tą samą końcem ale innym źródłem (w Marvelu to szalone eksperymenty, u mnie to efekty zmian we wspólnej przeszłości spowodowanych przez głównych antagonistów ).

C. W komiksach został jeden świat z którego po wielkiej bitwie znów powstały inne światy, u mnie powstał jeden ogromny świat i masa znacznie mniejszych ( wyglądało by to na mapie jak 1 szt. USA i 8 szt. Gruzji nie graniczących ze sobą ).

D. Dalej mój świat już przestał się wzorować, bo stworzył turniej z którego najlepsi polecą do przeszłości żeby zapobiec zderzeniom ( zupełnie inaczej było w komiksach).

E. Zeszyt 1 jest spisem ludnościowym czterech klanów tego tworu w rozmiarze USA (wszystko oryginalne postacie z zapożyczonymi mechami, dlatego trzeba rysować, opisywać).

F. Zeszyt 2 jest spisem ludnościowym pięciu klanów tego tworu w rozmiarze USA (wszystko oryginalne postacie z zapożyczonymi mechami , dlatego trzeba rysować, opisywać) i najważniejszych tworów w rozmiarze Gruzji (wszystko zapożyczone i część ulepszona z zachowaniem praw autorskich ) i dodatkowo dokładnymi rysunkami wszystkich mistrzów i ich ewolucji ( odpowiednik Gubernatora ).

G. Zeszyt 3 jest zbiorem rysunków tzw. Składaków czyli postaci, które powstały w laboratoriach klanowych.

H. Powstaje zeszyt 4, który będzie spisem ludnościowym arcymistrzów z wszystkimi ewolucjami

(odpowiednik członków kongresu).

I. Powstaje zeszyt 5, którego część pierwsza będzie zbiorem ulepszeń dla niektórych członków klanów, część druga miastem będącym tajną bronią i wszystkimi ewolucjami budynków, część trzecia jest opisem trójki najwyższych władców z wszystkimi ewolucjami i zdrajców z wszystkimi ewolucjami oraz szczątkowymi opisami jednego z krajów w rozmiarze Gruzji.

Ja: Jaka jest funkcja form przestrzennych, czyli ksiąg, jak można je opisać?

Kamil: Są to spisy ludności z rysunkami oryginalnych postaci.

Ja: Jakie są czynniki zewnętrzne, warunkujące ostateczny wygląd dzieła?

Kamil: Brystol i bloki techniczne trzeba kupić, ale karton można znaleźć.

Od czasu pierwszej wystawy w maju ubiegłego roku, Kurzawa bardzo intensywnie tworzy. Jego obiekty zeszytowe przybierają coraz to większe formaty i stają się elementami zbiorów. Powstają liczne formy przestrzenne, np. Zeszyt Czwarty posiada 9 postaci a każda postać składa się z 2 do 4 gałęzi, ich wymiary wahają się między 1,7 a 2,6 m długości.

W odróżnieniu od surowych twórców brut, artysta oczekuje uznania i zaproszenia na kolejne wystawy jego sztuki.”

Rozmowa Kamila Kurzawy z Małgorzatą Rel

/////

Kamil Kurzawa
Mieszka we Wrocławiu. Tworzy obiekty/księgi- jako zbiór multiplikacji wielu form ewolucji superbohaterów: komórczaków, wodzów, władców pojazdów, wojowników. Reżyseruje też animacje z serii TWSE (The Weirdest Show Ever) – są to fantastyczne misje bohaterów, postaci zapożyczonych z seriali, komiksów, mangi: minotaurów, królów, obrońców, najeźdźców. Prace Kurzawy prezentowane były w ramach wystawach: Schron Bojowy, Bunkier Muzeum Współczesne, Wrocław; Trójkąt Bermudzki/ outsider art, Galeria Tak, Poznań (2017). Outsider Art fair, Atelier Richelieu, Paryż (2018).

Małgorzata Rel (ur.1965)
Absolwentka PWT we Wrocławiu – mgr teologii oraz absolwentka Wydziału Sztuk Plastycznych na Uniwersytecie w Zielonej Górze – mgr sztuki. Obecnie doktorantka na wydziale teologii na Uniwersytecie Opolskim z ponad 10-cio letnim stażem w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Organizatorka kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i wielu wystaw grupowych prac plastycznych osób z niepełnosprawnością intelektualną we wrocławskich bibliotekach, w galeriach sztuki w Poznaniu, Lublinie i we Wrocławiu oraz w Muzeach Sztuki w Warszawie, w Katowicach i we Wrocławiu.
Zainteresowania badawcze: podmiotowość os. niepełnosprawnych intelektualnie w sztuce, problematyka wczucia E. Stein i fenomenologia mistyki G. Walther.

WSTĘP WOLNY

Galeria jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 10:00 – 17:00.

www.galeriatak.pion.pl
https://www.instagram.com/galeriatak/

Realizujemy projekt 100% codzienności współfinansowany przez Miasto Poznań oraz Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

logo_poznan

samorzad-wojewodztwa-wielkopolskiego_maly

Mecenat: Galeria YES
Współpraca: Hotel Rzymski
Organizator: Galeria TAK, Stowarzyszenie Na Tak