znak_wystawyWYSTAWA ▲B

START : 29.09.2017, PIĄTEK, 20.00.
WYSTAWA CZYNNA DO 12.11.2017.
W  RAMACH OTWARCIA WYSTAWY
FILM ŚMIETNISKO
KONCERT X-NAVIET Rafał Iwański

TRÓJKĄT BERMUDZKI / OUTSIDER ART / GALERIA TAK  / IX – XI. 2017

projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskiego

samorzad-wojewodztwa-wielkopolskiego_maly

TRÓJKĄT BERMUDZKI | OUTSIDER ART | GALERIA TAK | 2017
projekt współfinansowany przez Miasto Poznań

logo_poznan

Artyści: John Urho Kemp I  Iwona Mysera I  Gosia Bartosik I Stah Bałdyga I Diana Grabowska I Kamil Kurzawa I Barbara Chęcka I Paweł Mysera I Radosław Perlak I Władysław Grygny

Punktem wyjścia dla wystawy stała się myśl Christiana Bersta: „Sztuka art brut jest fascynująca w sposobie jej przedstawienia, ponieważ obszar ten jest jak Trójkąt Bermudzki, gdzie nasze kompasy wariują. Wkrótce zdajemy sobie sprawę, że wiele z naszych koncepcji nie ma tu zastosowania”.

Z jednej strony słowa te nakierowują na peryferyjną obecność dyskursu outsider art w sztuce i niemoc stworzenia skrzynki pojęciowej dla art brut/outsider art, uświadamiając nieokreśloność tego zjawiska. Z drugiej strony ukazują wyjątkową obecność nieodgadnionego w sztuce. To nieodgadnione, rozpostarte pomiędzy  świadomym i podświadomym.

Wystawa spaja myśli o niezbadanym polu sztuki z obszarem nieistnienia jakim umownie jest Trójkąt Bermudzki, który generuje niewyjaśnione zniknięcia i dematerializuje ślady. To zagadkowe pole przyciąga niejednoznacznością,  która zmusza do poszukiwania i przekraczania znaku.

W ramach wystawy implozyjne prace outsiderów skojarzone zostały z pracami artystów profesjonalnych, łącząc to, co widzialne z tym, co nieodgadnione. Wystawa dotyczy uwikłania w materialność i ulotność istnienia. Powstaje na  skrzyżowaniu efemerycznych przestrzeni, naukowych światów, spirytualistycznych spekulacji czy aktywistycznych gestów. W ten sposób ujawnione zostają nowe sensy, stanowiące krytyczny komentarz do aktualnych tematów, pokazując akt znikania, zacierania śladu jako wartość lub stratę. Te gesty rozgrywają się pomiędzy aktywnością dostępu do kodu wszechświata a wymazywaniem – wyłączaniem z gry. Praktyki artystyczne znane są z porządkowania chaosu. Wystawa ▲B ukazuje znak, który staje się formą znikania, ukrycia lub „magicznego przejścia”, próbując wyjaśnić tę tajemnicę ujawnioną przez „przypadek naszej obecności”.