dembinski

Adam Dembiński (ur.1943 r.)

Mieszka w Brwilnie k. Płocka. Maluje i rysuje.
Prace Adama Dembińskiego mają szczególne miejsce w kolekcji „Oto Ja”, i to zarówno ze względów artystycznych (są przecież wybitne), jak i sentymentalnych. Miałam szczęście poznać Adama i się z nim zaprzyjaźnić. Pamiętam nasze pierwsze spotkanie w pracowni i natychmiastowe porozumienie: Adam poprzez rysunek nawiązywał kontakt, rozmawiał. Tak jest do dziś, w rysunkach snuje opowieści: o pięknej przeszłości pełnej krów, koni i innych atrybutów życia wiejskiego, o dziadku i jego maszynach: samolotach, rowerach, albo o swoich potrzebach i tęsknotach. Przepiękne i odważne erotyki to kolejny etap wtajemniczenia w jego świat. Nieskrępowane i jednocześnie subtelne, urzekające i świeże, nie dają się z niczym porównać. Natomiast tajemniczym elementem jego twórczości jest motyw noża, używany w różnych konfiguracjach i zestawieniach: przy motywie psa i konia, przy zegarze albo przy kochającej się parze. Symboliczne odczytywanie narzuca się samo. Gdy śledzę tę niezwykłą twórczość od jej „wiejskich” początków, poprzez etap odważnych, wręcz obscenicznych erotyków, do etapu obecnego pełnego ukrytych symboli, to myślę, że tak jest w każdej istotnej rozmowie: opowiadając odkrywamy siebie coraz więcej.

Beata Jaszczak, pomysłodawca akcji i kolekcji „Oto Ja”

wystawy indywidualne
• wystawa ze zbiorów DPS Brwilno, Galeria „Promyk”, Gdańsk, 2002 r.
• Kobiety i pistolety – wystawa malarstwa i rysunku, Galeria Pod Sukniami, Szczecin, XI 2002 - I 2003 r.
• Koniki, erotyki, muzykanci – wystawa malarstwa i rysunku, Galeria d’Art Naif Leszka Macaka, Kraków, IX 2003 r.

wystawy zbiorowe
• Oto Ja, Oto My, Oto Oni, Galeria a.r.t. Jacka Markiewicza Płock, X 1999 r.; wystawy pokonkursowe Oto Ja (2000 - 2004 r.)
• III Ogólnopolski Konkurs Malarski im. T. Ociepki, Wieża Ciśnień, Bydgoszcz, X - XI 2000 r.
• Śniło mi się, że wychodzę za mąż, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa, IV 2002 r.;
• Galeria d’Art Naif Leszka Macaka, Kraków, VI 2002 r.
• IV Ogólnopolski Konkurs Malarski im. T. Ociepki, Wieża Ciśnień, Bydgoszcz, XI - XII 2002 r.
• Oswajanie świata, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 2003 r.; Dusseldorf; Poznań 2004 r.
• Wystawa Dziesięciu, Muzeum Narodowe, Gdańsk, II - IV 2004 r.
• Nikifor i inni – polscy twórcy z kręgu Art Brut, Pałac Sztuki; Galeria d’Art Naif Leszka Macaka; Kraków, XI-XII 2004 r.
• Płock Stolica Polskich Outsiders, Galeria d’Art Naif Leszka Macaka, Kraków, VI - VII 2004 r.
• Insita – Międzynarodowa Wystawa Sztuki Osobnej, Słowacka Galeria Narodowa, VI - X 2004 r.
• Sztuka inna, Galeria Studio, Warszawa, II 2005 r.
• Oto My, Galeria „tak”, Poznań, V 2006 r.
• XI Wystawa pokonkursowa Oto Ja, Płock, sala TNP, I 2007 r.

nagrody
• I nagroda w III Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. T. Ociepki, Bydgoszcz 2000 r.
• nagroda w IV Ogólnopolskim Konkursie Malarskim im. T. Ociepki, Bydgoszcz 2002 r.
• nagrody w konkursie Oto Ja, Płock 2000 - 2004 r.

Pablo Picasso (1881 - 1973)

Jeden z najwybitniejszych artystów XX wieku. Urodził się w Maladze, w Hiszpanii w roku 1881 w rodzinie baskijskiej. Choć większą część życia spędził we Francji (w 1900 r. po raz pierwszy przyjechał do Paryża), niezmiennie pozostał Hiszpanem. Podobno rysować zaczął wcześniej niż mówić. Wszechstronny i pełen pasji. Wiecznie poszukujący nowych środków wyrazu. We wszystkich, różnorakich dyscyplinach artystycznych, które uprawiał, był wirtuozem. Obdarzony pierwotnym instynktem malarskim i rysunkowym. Był przede wszystkim malarzem, ale zajmował się także rzeźbą, grafiką i ceramiką. Wraz z G. Braque w malarstwie stworzył nurt zwany kubizmem.
Prace Picassa z lat 1901 - 1904, pełne melancholii, określa się jako okres niebieski. Późniejsze, w których często pojawiały się sceny z życia cyrkowców nazwano okresem różowym. Od roku 1907 Picasso znajdował się pod wpływem twórczości Paula Cezanne’a oraz sztuki iberyjskiej i afrykańskiej. Rozpoczął eksperymenty z geometryzacją i upraszczaniem form, które doprowadziły do skrystalizowania się idei kubizmu (faza analityczna, hermetyczna i syntetyczna). Następne lata pełne były nowych poszukiwań twórczych. Po wybuchu wojny domowej w Hiszpanii powstał słynny obraz Guernica. Wpływ Picassa na niemal każdą dziedzinę współczesnej plastyki był i jest ogromny.
Grafika stanowi jedną z dyscyplin, którymi się zajmował. Najbardziej obfitujący
w graficzne dokonania okres rozpoczyna się od lat 30-tych XX w. Wtedy to jeden z marszandów, Ambroise Vollard zamówił u niego sto akwafort. Wyszły one w 1937 r. pod postacią teki, zatytułowanej Suita Vollarda. Ciekawym cyklem, poświęconym tematyce erotycznej była grupa akwafort nosząca nazwę „347” (w domyśle pozycji erotycznych). Cykl ten wywołał prawdziwy skandal w i tak liberalnym Paryżu lat 60-tych. Picasso znany był ze swojego wielkiego temperamentu i licznych związków z kobietami. Kolejne duże zamówienie na okolicznościową tekę grafik pojawiło się w roku 1959, z okazji 80-tej rocznicy powstania wieży Eiffla. To oczywiście tylko niektóre
z realizacji. W sumie, w ciągu swojego długiego życia Picasso stworzył około 2000 grafik autorskich.

Joanna Daszkiewicz