sp2Miejsce twórczości outsiderskiej we współczesnej kulturze

27.11.2017, PONIEDZIAŁEK, GODZ.18.00

Zaproszeni goście: Zofia Czartoryska, Katarzyna Karwańska, Zbigniew Libera

Jak pokazywać prace outsiderów? Spotkanie wokół wystaw: „Po co wojny są na świecie ? Sztuka współczesnych outsiderów” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie /2016/ oraz „Nie jestem już psem” w Muzeum Śląskim w Katowicach /2017/. Goście zaprezentują wizualizację /architekturę, układ prac, kontekst instytucjonalny wystaw/,opowiedzą o różnym podejściu kuratorskim obu wystaw a także z czego te różnice wynikają.

Spotkanie w duchu TAK-a czyli ‚pogadajmy o… ‚ prezentacji myśli, praktyk artystycznych oraz wymiany doświadczeń pomiędzy zaproszonymi i uczestnikami spotkania.

Prowadzenie: Małgorzata Szaefer

TRÓJKĄT BERMUDZKI | OUTSIDER ART | GALERIA TAK | IX – XI. 2017
projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskigo

samorzad-wojewodztwa-wielkopolskiego_maly

Katarzyna Karwańska 
Ukończyła filozofię i kulturoznawstwo. Od 2008 roku pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jest współkuratorką wystaw: Nie ma sorry (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2008), Park Rzeźby na Bródnie (projekt publiczny, 2009–2016), Early Years (KunstWerke w Berlinie, 2010), Nie śpimy (BWA w Zielonej Górze, 2010), Po co woj-ny są na świecie. Sztuka współczesnych outsiderów (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2016), Nie jestem już psem (Muzeum Śląskie w Katowicach, 2017) oraz producentką filmów Agnieszki Polskiej Future Days (2013) i Hurra, wciąż żyjemy! (2017).

Zbigniew Libera 
Jest autorem obiektów, instalacji, filmów wideo, wideoinstalacji, fotografii. Samouk. W latach 1978–80 studiował na Wydziale Pedagogiki, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W latach 1980–1986 związany z środowiskiem łódzkiego Strychu i Kultury Zgrzytu. Współtworzył najciekawsze środowiska i przedsięwzięcia sztuki niezależnej w Polsce, m.in. łódzką Kulturę Zrzuty, grupę muzyczną NAO i Sternenchoh, czasopismo Tango, środowisko skupione wokół Zofi Kulik i Przemysława Kwieka. Uznawany za czołowego przedstawiciela nurtu sztuki krytycznej. W swoich pracach analizuje i krytykuje przyjęte konwencje, kulturę masową, tradycyjne modele wychowania, porusza kwestie manipulowania rzeczywistością przez media. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Jewish Museum w Nowym Jorku, Haus der Geschichte w Bonn.

Zofia Czartoryska
Historyczna sztuki, socjolożka, kuratorka. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka Kolegium MISH UW i Faculty of Arts and Social Sciences Maastricht University. W przeszłości związana m.in. z Marian Goodman Gallery w Nowym Jorku i Programem II Polskiego Radia. Uczestniczyła w międzynarodowym projekcie badawczym Lifting the Curtain. Central European Architectural Networks, prezentowanym na 14. Biennale Architektury w Wenecji. Współkuratorka wystaw Po co wojny są na świecie(Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie) i Nie jestem już psem. (Muzeum Śląskie w Katowicach). Publikowała m.in. w Gazecie Wyborczej, Magazynie Szum, Kwartalniku Rzut i Studies in History the Curtain. Central European Theory of Architecture. Stypendystka Rządu Holenderskiego w ramach The Huyghens Scholarship Programme i Fundacji Gessel dla Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Wykłada historię sztuki XX w. w Areszcie Śledczym na Grochowie.